piątek, 7 czerwca 2013

Weekend z galeriami

Widok z Galeri Foksal

Po odpoczynku podczas długiego weekendu majowego przyszedł czas na „weekend z galeriami”.
Od 10 – tego do 12 – stego maja nasza grupa członków koła naukowego PWW pod przewodnictwem wykładowcy Wojciecha Kozłowskiego wybrała się do Warszawy, żeby zwiedzić tamtejsze galerie i muzea.

10.15.2013

Pierwszą galerią jaka zobaczyliśmy była Galeria Foksal. Tam poszliśmy do archiwum, gdzie kilka słów o historii galerii opowiedzieli nam Katarzyna Krysiak i Lech Stangret. Po wysłuchaniu wielu ciekawostek na temat galerii i współpracujących z nią artystów oraz obejrzeniu katalogów przeszliśmy do sali wystawowej. Trafiliśmy właśnie na wystawę „Białe, czarne, szare” czeskiego artysty awangardowego Stanisława Kolibala, zajmującego się abstrakcją.
Galeria Foksal
Następnie poszliśmy do galerii Propaganda. Na miejscu przywitał nas Paweł Sosnowski, który oprowadził nas po ekspozycji „Kto ty jesteś” młodego artysty Jaremy Drogowskiego. Artysta tworząc swoje prace korzystał z elementów orła białego występującego w godle Polski.

Jerema Drogowski
 Gdy już obejrzeliśmy pokaz prac Drogowskiego udaliśmy się do Miejsca Projektów Zachęty. W galerii oglądaliśmy projekt Basi Bańdy pod tytułem „Codzienne wiadomości – Warszawa”. Projekt składał się z prac stanowiących ilustracje do tytułów artykułów i notek z portalu Gazeta.pl/Warszawa.
Basia Bańda
 Później wybraliśmy się do Fundacji Galerii Foksal, gdzie Aleksandra Ściegienna oprowadziła nas po wystawie „B” Edwarda Krasińskiego opowiadając o jego twórczości artystycznej. Następnie zawitaliśmy w progi Lokalu_30. W Lokalu_30  prowadząca galerię wprowadziła nas w arkana sztuki Józefa Robakowskiego i pokazała aktualną ekspozycję „Tribute to Robakowski”. Znajdowały się tam głównie fotografie, prace wideo jak również inne prace Robakowskiego i innych artystów ,którzy podjęli się dialogu z twórczością artysty.
Lokal_30 - Józef Robakowski
Ostatnią przystanią dla nas tego dnia było Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. W CSW powitała nas Ewa Gorządek i oprowadziła po ekspozycji poświęconej Mikołajowi Smoczyńskiemu. Znalazły się tam  nie tylko prace Smoczyńskiego ale też innych artystów nawiązujących do jego twórczości. Po zapoznaniu się z twórczością Mikołaja Smoczyńskiego przeszliśmy do następnej sali wystawowej.

Tam mogliśmy obejrzeć pokaz prac Ady Kaczmarczyk zatytułowany „Świadectwo”. Umieszczone na ścianach sali prace były specyficzną „pop katechezą”. Artystka stworzyła katechezę na podstawie teledysków sławnych piosenkarzy pop korzystając ze znanych znaków graficznych oraz symboli religijnych. Na koniec udaliśmy się do wideo roomu, gdzie oglądaliśmy filmy wideo Daniela Köttera.
Ada Kaczmarczyk

11.05.2013

Kolejny dzień rozpoczęliśmy od Domu Kultury V9, który pokazuje tylko sztukę street art. Na miejscu przywitał nas Adam Jastrzębski i opowiedział kilka słów o tym czym V9 się zajmuje, o warsztacie artystycznym a także o koneksjach artystów street artu z galeriami. W Domu Kultury V9 oglądaliśmy prace wykonane w technice sitodruku 3D oraz inne.
V9 - pracownia sitodruku
Potem wybraliśmy się z wizytą do galerii Raster. Tam Łukasz Gorczyca przedstawił nam ekspozycję „Arsoniści” Rafała Bujnowskiego i powiedział o działalności Rastra oraz współpracy z artystami. Gdy już wysłuchaliśmy Łukasz Gorczycy i przypatrzyliśmy się obrazom Bujnowskiego skierowaliśmy się w stronę galerii M2.

Galeria Raster
 W M2 powitała nas Matylda Prus i przybliżyła nam działalność galerii oraz to czym się kieruje przy wyborze artystów do współpracy. W galerii zobaczyliśmy wystawę malarstwa Pawła Dunala pod tytułem „Walking on Sunshine”.

Po przyjrzeniu się obrazom i wysłuchaniu Matyldy Prus poszliśmy do Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Po salach wystawowych muzeum oprowadzał nas Sebastian Cichocki. Znajdowały się tam prace wielu artystów m.in. Oskara Dawickiego, Wilhelma Sasnala, Slaws and Tatars, Jonathana Horowitza, Piotra Uklańskiego, Zbigniewa Libery, Aliny Szapocznikow, Romana Stańczaka i innych. Gdy już zwiedziliśmy całe MSN poszliśmy do ASP, gdzie trwały warsztaty otwarte. W ASP powitał nas Artur Żmijewski i powiedział o tym czym  zajmują się studenci podczas warsztatów oraz jaka jest ich idea. I tu skończyła się nasza wędrówka tego dnia.
12.05.2013

Ostatni dzień wycieczki przeznaczyliśmy na zwiedzenie Zachęty i Muzeum Narodowego. W Zachęcie pani kurator oprowadzała nas po aktualnej wystawie „Splendor tkaniny”. Były tam arrasy, patchworki, prace z tkaniny, sznurków, suknia z krawatów i inne. W niektórych przypadkach prace tylko wyglądem przypominały tkaninę np. praca Zofii Kulik czy Katarzyny Józefowicz.

Największą  frajdę sprawiał nam jednak spacer wzdłuż ogromnego tunelu uszytego z materiału, który przypominał buta. Końcowym punktem naszej wycieczki było Muzeum Narodowe. W muzeum każdy indywidualnie przechadzał się podziwiając dzieła wielkich mistrzów polskich i nie tylko. Znajdowały się tam prace takich artystów polskich jak: Jan Matejko, Jacek Malczewski, Józef Chełmoński, Józef Mehoffer, Witkacy i inni.  Gdy już nacieszyliśmy się widokiem obrazów i rzeźb w Muzeum Narodowym skierowaliśmy się w stronę dworca PKP.  Bogaci we wrażenia, w dobrym nastroju wróciliśmy do domów i tak zakończył się nasz majowy „weekend z galeriami”.